De bachelorproef ‘Design & Create’ in de opleiding Educatieve Bachelor Secundair onderwijs tracht een eindwerk van onderzoek naar ontwerp te trekken. Deze manier van werken heeft extra ondersteuning nodig in de aanpak en de planning.
De studenten die deze vorm van bachelorproef opnemen zijn aan de slag gegaan onder de begeleiding van K. Schedin om zicht te krijgen op de belangrijkste stappen in hun proces.
Ik heb ONO leren kennen via de STE(A)M opleidingen binnen Howest en heb de tool ook gebruikt voor de bachelorproef én mijn STE(A)M-project. De ONO tool is me bevallen omdat het een duidelijk overzicht biedt over het verloop van het project. Het visualiseert ook wat je wil bereiken. Het geeft je ook een goed opzet die je kan gebruiken tijdens het uitwerken van STE(A)M en technieklessen.
Ik vind ook dat het je anders doet denken, je op andere creatieve ideeën laat komen dan wanneer je het niet zou gebruiken.
Op 16 december 2019 stond de kick-off van de PWO ONO 2.0 op onze agenda. De officiële start van ons vervolgonderzoek.
Een multidisciplinair team van leerkrachten, TAC'er én collega's van de Universiteit van Hasselt en Gent werden uitgedaagd om 'from scratch' een project uit te werken rond volgende startuitdagingen: 'Hoeveel verspil jij eigenlijk?'. Doel was om leerlingen hun persoonlijk 'en/of gezamenlijk) voedselverspilgedrag te laten onderzoeken en hen daarna uit te dagen om een innovatieve oplossing te bedenken waardoor er minder voedsel verspild wordt.
Super om zien hoe beide teams constructief aan de slag gingen én twee uiteenlopende projecten hadden uitgestippeld.