Formuleren van onderzoeksvragen.
Opstellen, afnemen en verwerken van interview met een specifieke doelgroep.
Analyseren van verwachtingen, behoeften, beperkingen van de doelgroep.
Bewust kiezen voor een oplossing rekening houdend met de resultaten vanuit het onderzoek.
Verwoorden van een genuanceerd standpunt.
Onderzoek wijst uit dat participatie eenzaamheid kan verminderen maar één groot probleem: eenzaamheid verhindert ook participatie.
Techniek | Documentaire |
Media | Aflevering uit de human interest reeks 'Eenzaamheid', waarin het taboe over eenzaamheid bespreekbaar wordt gemaakt in een reeks portretten van eenzame mensen uit alle generaties. |
Doelstelling | Inzichten verwerken rond het thema 'eenzaamheid'. |
Techniek | Mindmap Door de aangereikte informatie uit te werken in een mindmap krijgen jullie zicht op onder meer de soorten eenzaamheid (sociale en emotionele) en de risicofactoren die de kans op eenzaamheid kunnen vergroten. |
Media | Balpen + papier (eventueel Innowiz-template 'Mindmap') |
Doelstelling | Structureren van informatie. |
Techniek | Post-it methode Brainstorm rond welke doelgroepen vaak eenzaam zijn, dit om het stereotype beeld van de 'eenzame mens' te doorbreken. Eenzaamheid wordt namelijk sterk geassocieërd met de oudste, alleenstaande, zorgbehoevende ouderen, waardoor we vele mensen uit het oog verliezen die zich echt eenzaam voelen. Om een uitgangspunt en inspiratie te geven aan de post-it methode om stereotype te doorbreken kan je eventueel foto's van allerlei mensen op het bord hangen. |
Media | Post-its + balpen |
Doelstelling | Definiëren van doelgroepen die vaak eenzaam zijn. |
Techniek | Forced ranking Welke doelgroep heeft het meest nood aan een oplossing? |
Media | Balpen + papier (eventueel Innowiz-template 'Forced ranking') |
Doelstelling | Selecteren van een doelgroep. |
Techniek | Vragenmuur + formuleren van onderzoeksvraag |
Media | Balpen + papier + mindmap + criteria 'onderzoeksvraag'. |
Doelstelling | Formuleren van een betekenisvolle en afgebakende onderzoeksvraag. |
Techniek | Leg je onderzoeksvraag voor aan de leerkracht ter controle. |
Techniek | Interview Contacteren van de gekozen doelgroep (gegevens opzoeken, voorbereiden telefoongesprek en/of mail). Zorg voor een goed geordend gesprek en een goed doordachte vragenlijst. Dit schud je niet zomaar uit je mouw. Hoe beter de voorbereiding, hoe gerichter de vragen, hoe beter de kwaliteit van het interview. Jullie hoeven niet alleen verbaal te werken. Laat eventueel ook foto's zien en stel daarover vragen... Hou bij het opstellen van de interviewvragen rekening met de complexiteit van het onderwerp en de pijnlijke, negatieve ervaringen die het onderwerp naar boven kan halen. De afspraken om alle informatie vast te leggen moet eveneens op voorhand bepaald worden per groep. Zal iemand alles noteren? Of neem je het gesprek op? Wik en weeg de voor- en nadelen vooraleer je een keuze maakt. |
Media | Balpen + papier / computer |
Doelstelling | Voorbereiden interview. |
Techniek | Bezoek aan doelgroep + afname interview Omwille van de complexiteit van het onderwerp vergt de afname van het interview een omzichtige aanpak. Wees je hiervan bewust. Vraag steeds de toestemming om het gesprek - al dan niet digitaal - vast te leggen, personen en/of persoonlijke spullen te fotograferen,... Toon belangstelling en respect voor de geïnterviewde als individu, breng begrip en sympathie op voor zijn of haar standpunt en wees bereid om rustig naar hen te luisteren zonder te onderbreken. Pas jullie taal en spreektempo aan. |
Media | Balpen + papier / computer |
Doelstelling | Onderzoeken behoeften, vragen, problemen en randvoorwaarden om inzichten te krijgen in de problematiek om tot betere initatieven te komen. |
Techniek | Stakeholdermapping, persona of problem tree. |
Media | Templates (eventueel Innowiz-templates 'stakeholdermapping', 'persona' of 'problem tree') + balpen + stiften |
Doelstelling | Waarnemingen en informatie op een objectieve en kritische manier voorstellen + eigen conclusies kunnen verantwoorden. |
Techniek | List of demands Eenzaamheid is een complex gegeven dat je niet in een handomdraai kan oplossen. Je kan dus niet zomaar een oplossing uit je mouw toveren. Het is belangrijk om het probleem duidelijk te definiëren vooraleer je een ontwerpidee kan uitwerken. Dit kan ondermeer door na te denken waaraan de oplossing moet voldoen. Aan de hand van de techniek 'List of demands' defineer je een ontwerpvraag. |
Media | Balpen / stiften + papier (eventueel Innowiz-template'List of demands'). |
Doelstelling | Opstellen criteria waaraan de oplossing moet voldoen + formuleren van ontwerpvraag. |
Techniek | Evaluator Pitch Groep 1 pitcht zijn ontwerpvraag aan groep 2 en omgekeerd. Reflectie via peer evaluatie + aanpassing / aanvulling ontwerpvraag. |
Doelstelling | Presenteren en aanpassen van ontwerpvraag. |
Techniek | 6-3-5 brainsketching In groep nadenken over mogelijke initiatieven om eenzaamheid aan te pakken voor je gekozen doelgroep. |
Media | Balpen + per leerling min 1 blad papier (of eventueel per leerling Innowiz-template '6-3-5') |
Doelstelling | Stimuleren van creativiteit. |
Techniek | COCD-box Om één idee te selecteren. |
Media | Balpen + papier (of eventueel Innowiz-template 'COCD-box') |
Doelstelling | Beargumenteren van keuzes bij het oplossen van dit probleem. |
Techniek | Future SWOT Aftoetsen of de uiteindelijke keuze wel een oplossing is voor de doelgroep (aftoetsen aan de hand van de 'list of demands' en/of het idee te verwezenlijken is binnen dit project.) |
Media | Balpen + papier (of eventueel Innowiz-template 'Future SWOT') |
Doelstelling | Beargumenten van keuzes bij het oplossen van dit probleem. |
Techniek | Aftoetsen van ontwerpidee bij de doelgroep (persoon die je hebt geïnterviewd) + eventueel bijsturen. |
Doelstelling | Voorstellen ontwerpidee + beargumenten van keuzes. |
Techniek | Opstellen werkplan + voorleggen & beargumenteren aan de leerkracht. |
Media | Balpen en papier (of eventueel scrumbord). |
Doelstelling | Opstellen van een stappenplan om het ontwerpidee te concretiseren. |
Techniek | Opvolgen eigen werkplan. |
Media | Afhankelijk van eigen werkplan. |
Doelstelling | Ontwerpen van een oplossing in functie van de behoeften, vragen, problemen, eisen en beperkingen. |
Techniek | Voorbereiden presentatie Aanpak = eigen keuze. Jullie krijgen wel criteria waaraan de presentatie moet voldoen (oa de beschikbare tijd, doel van de presentatie,...). |
Media | Balpen + papier en/of computer + criteria 'mondelinge presentatie' |
Techniek | Eigen keuze |
Doelstelling | Presenteren van relevante informatie, rekening houdend met de opgelegde criteria, aan begeleidende leerkracht en contactperoon doelgroep. |
Techniek | SWOT-analyse Via een SWOT-analyse denken jullie in groep na over wat zowel goed als fout liep, wat er de volgende keer beter kan etc. |
Doelstelling | Reflecteren over het proces. |
Techniek | Blobpitch Via de blobpitch geef je aan hoe je je voelde tijdens dit project, dit door aan te geven met welk mannetje je je definieert en waarom. |
Doelstelling | Reflecteren over het proces. |