De leerlingen leggen geleiding, convectie en straling uit als transportmogelijkheden van thermische energie met voorbeelden uit het dagelijkse leven.
Eindterm: 6.26
De leerlingen voeren een iteratief technisch proces uit om een eenvoudig technisch systeem te realiseren vanuit behoefte(n) en criteria.
Eindterm: 6.38
De leerlingen ontwerpen een technisch systeem in functie van de bepaalde vereisten.
Eindterm: 6.40
De leerlingen onderzoeken de uitvoerbaarheid van ideeën rekening houdend met aangereikte criteria.
Eindterm: 15.2
Hoe kan je een ijsblok zo lang mogelijk bewaren buiten een diepvriezer en dit op een zo'n goedkoop mogelijke manier?
Opgepast: je mag alleen huis-, tuin- en keukenmateriaal gebruiken.
Vraag | Hoe kunnen we de sneeuwman zo lang mogelijk bewaren, ook al stijgen de temperaturen? |
Techniek | Mindmap Aan de hand van de mindmap analyseer je het probleem van de smeltende sneeuwman. |
Media | Balpen + papier (eventueel de Innowiz-template 'Mindmap'). |
Doelstelling | Analyseren van de probleemstelling. |
Techniek | Onderwijsleergesprek a.d.h.v. 5W1H De belangrijkste informatie bundelen. Wat? Wanneer? Waar? Waarom? Hoe? |
Media | Balpen + papier (eventueel de Innowiz-template '5W1H'). |
Doelstelling | Onderzoeken van probleem en randvoorwaarden om een oplossing te ontwikkelen. |
Evaluatievorm | Er wordt klassikaal een eisenlijst opgesteld om de ideeën, die we gaan bedenken, aan af te toetsen. |
Techniek | Reverse brainstorm Ideeën bedenken vanuit de slechts mogelijkste oplossingen. Je somt de omstandigheden op waarbij de sneeuwman nog sneller zou smelten. Daarna ga je vanuit deze slechst mogelijke oplossingen ideeën bedenken om dit verhinderen. |
Media | Balpen / stiften + papier (eventueel de Innowiz-template 'Reverse brainstorm') |
Doelstelling | Bedenken van mogelijke oplossingen voor de uitdaging. |
Techniek | Blend Matrix Ideeën combineren tot betere, complexere ideeën rekening houdend met de 5W1H. |
Media | Balpen / stiften + papier (eventueel de Innowiz-template 'Blend matrix') |
Doelstelling | Selecteren van een oplossing, rekening houdend met de randvoorwaarden. |
Techniek | Sticky dots Iedereen krijgt drie stickertjes, ook wel sticky dots genoemd en kleeft deze op de ideeën die hij/zij het best vindt. Het idee met de meeste stickertjes wint. |
Media | Sticky dots + ingevulde 'Blend matrix'. |
Doelstelling | Ontwerpen van een oplossing rekening houdend met de randvoorwaarden. |
Doelstelling | Concreet idee om een sneeuwman zolang mogelijk te bewaren. |
Evaluatievorm | Idee moet voldoen aan de vooropgestelde randvoorwaarden (= de klassikaal opgestelde eisenlijst). |
Techniek | Opstellen plan van aanpak Je bedenkt welke materialen je nodig hebt en hoe je het experiment wil opzetten. |
Media | Balpen / papier of eventueel een scrumbord. |
Doelstelling | Beargumenteren van keuzes bij het oplossen van problemen. |
Techniek | Evaluator pitch + peer evaluatie Groep 1 legt uit aan groep 2 waarom hun zelf bedachte oplossing ervoor kan zorgen dat de sneeuwman minder snel zal smelten. Vul a.d.h.v. de opmerkingen van je klasgenoten je plan verder aan. |
Media | Balpen / papier of eventueel een scrumbord. |
Doelstelling | Kritisch nadenken over je keuze en plan van aanpak en de manier waarop jullie je experiment willen aanpakken. |
Techniek | Uitvoeren plan van aanpak. |
Media | Materiaal zie planning. |
Doelstelling | Uitvoeren plan van aanpak. |
Techniek | Experiment |
Media | Materiaal zie planning + plastiek beker met bevroren water (stelt de sneeuwman voor) |
Doelstelling | Met de nodige nauwkeurigheid de gepaste meetinstrumenten, meetmethodes en hulpmiddelen om experimenten uit te voeren in functie van de probleemstelling. |
Techniek | Onderzoeksverslag Na het uitvoeren van het experiment gaan jullie zowel het onderzochte ontwerpidee als het ontwerpproces zelf evalueren. |
Media | Resultaten test + instructieblad met richtvragen en enkele weblinks + balpen + laptop |
Doelstelling | Kritisch nadenken over keuzes, plan van aanpak... |
Techniek | Evaluator pitch Waarom past jullie experiment het best bij de probleemstelling? Beargumenteer met natuurkundige kennis en processen. Noteer de conclusies in het onderzoeksverslag. |
Media | Onderzoeksverslag + instructieblad met richtlijnen. |
Doelstelling | Beargumenteren van keuzes bij het oplossen van problemen. |
Evaluatievorm | Onderzoeksverslag wordt bekeken naar volledigheid aan de hand van het instructieblad. |